Meld je aan voor onze nieuwsbrief! Ontvang wekelijks receptinspiratie in je mailbox.

Alles over hummus

Drie soorten hummus

Hummus, ook wel bekend als humus, hoummous of hoemoes, wij kunnen niet meer zonder! Dit heerlijke smeersel van kikkererwten is dan ook niet meer weg te denken uit de supermarktschappen. Heerlijk op brood of als dip tijdens een borrel. Bovendien ook ideaal om te verwerken in gerechten, bijvoorbeeld in combinatie met vis of als vervanging voor de dressing in een salade. Kortom, met hummus kan je alle kanten op! Maar weet jij waar deze spread precies van gemaakt is? En is het smeersel van kikkererwten écht zo gezond? Je leest het hier!

Feiten en fabels over hummus

In de basis bestaat hummus uit een mengsel van kikkererwten, tahin, gemalen sesamzaad, olijfolie, citroensap en knoflook. In principe allemaal gezonde ingrediënten. Bovendien zijn kikkererwten rijk aan eiwitten, vezels en ‘trage koolhydraten’, wat zorgt voor een verzadigd gevoel. Dat maakt het direct ook een goede vleesvervanger: kikkererwten vallen in de categorie peulvruchten, een populair alternatief voor een plantaardige maaltijd. Bovendien werkt hummus cholesterolverlagend en is het goed voor de spijsvertering. Daarnaast is het smeersel veganistisch én glutenvrij. Alleen maar voordelen, zou je denken!

Het is echter wel belangrijk om in de supermarkt goed op te letten: niet alle varianten zijn even gezond. Zo bevatten sommige soorten onnodig veel suiker en zout. Zonde! Gelukkig is het helemaal niet moeilijk om zelf hummus te maken. Zo weet je precies welke ingrediënten je gebruikt én je maakt gemakkelijk je eigen variant op dit populaire smeersel. Inspiratie nodig? Wij helpen je graag op weg.

Eindeloos variëren

Een van de grootste voordelen, naast alle gezondheidsvoordelen die we hierboven al benoemd hebben, van dit verantwoorde smeersel is dat je er volop mee kan variëren. Top je hummus bijvoorbeeld eens af met verrassende ingrediënten, zoals granaatappelpitjes, koriander of maak ‘m spicy met wat harissa. Op zoek nog meer variatie? Wij hebben een aantal leuke recepten met verschillende smaken én kleuren.

Rode bieten hummus
Rode bieten zorgen niet alleen voor een prachtige kleur, maar zijn ook heerlijk van smaak! De rode bieten zorgen namelijk voor een licht zoete smaak in deze hummus.

Gele curry hummus
Fan van curry? Probeer dan ook zeker eens deze variant. Met gele currypasta en chilivlokken geef je een pittige twist aan je hummus. Niet alleen de gele curry, maar ook de kurkuma zorgt voor de prachtige gele kleur!

Esfenaj
Net weer even anders dan de bovenstaande recepten is de van oorsprong Perzische esfenaj. Dit groengekleurde mengsel maken we van naturel hummus, spinazie, amandelen en verse kruiden. Een heerlijk frisse variant en met de verse kruiden zorg je net voor dat beetje extra. Ideaal als dip of verwerk ‘m in deze zachte taco’s met groene groenten.

Meld je aan en blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang evenementen, de nieuwste recepten, tips en het laatste nieuws in je mailbox.