Pakora balletjes met een frisse noedelsalade

Pakora

Pakora, kende jij het al? Dit gefrituurde hapje kent in India verschillende uitvoeringen. Denk bijvoorbeeld aan gefrituurde stukjes groente, vlees of vis. Eén ding hebben ze gemeen: ze hebben een heerlijk krokant jasje op basis van kikkererwtenmeel. Wij maken pakora balletjes door verschillende groenten met elkaar te mengen en serveren deze met een frisse noedelsalade. Lekker!

NiveauGemiddeld

Voorziet in2 Porties
Prep Tijd15 minutenKooktijd15 minutenTotale Tijd30 minuten

Ingrediënten
 1 grote ui
 150 gr wortel
 6 bosuitjes
 30 gr (1 handje) spinazie
 ½ komkommer
 15 takjes koriander
 1 rode chilipeper
 125 gr kikkererwtenmeel
 25 gr zelfrijzend bakmeel
 1 tl garam masala kruiden
 1 tl tandoori masala kruiden
 1 tl chilipoeder
 1 el citroensap
 1 tl zout
 135 ml water
 150 gr glasnoedels
 Zonnebloemolie
 8 el chilisaus
 10 gr witte sesamzaadjes
Keukenbenodigdheden
 Zeef
 Kom
 IJsschep
 Pan
 Wokpan

Bereidingswijze
1

Snipper de ui fijn en snijd de wortel, bosui, spinazie, komkommer, koriander en chilipeper klein. Indien je van een minder pittig gerecht houdt, verwijder je vooraf de zaadlijst van de peper. Bewaar de gesneden ingrediënten apart van elkaar.

2

Zeef het kikkererwtenmeel, zelfrijzend bakmeel, garam masala, tandoori masala kruiden en chilipoeder boven een kom. Voeg het citroensap, zout en water toe en meng tot een beslag. Voeg de fijngesneden wortel, ui, spinazie, 2/3 van de koriander en de helft van de bosui toe. Meng goed door en gebruik een kleine ijsschep om kleine balletjes te maken van het deeg.

3

Zet een pan met water op het vuur en kook de glasnoedels volgens de aanwijzingen op de verpakking. Spoel de noedels na het koken af met koud water en laat uitlekken.

4

Vul een wok met een royale hoeveelheid zonnebloemolie en laat goed heet worden. Schep de deegballetjes in de pan en laat rondom egaal goudbruin kleuren. Laat de pakora balletjes uitlekken op keukenpapier.

5

Meng de glasnoedels met de chilisaus, komkommer en de overgebleven koriander. Serveer de noedelsalade met de warme pakora balletjes en extra chilisaus. Garneer met de overgebleven bosui en sesamzaadjes.

Ingrediënten

Ingrediënten
 1 grote ui
 150 gr wortel
 6 bosuitjes
 30 gr (1 handje) spinazie
 ½ komkommer
 15 takjes koriander
 1 rode chilipeper
 125 gr kikkererwtenmeel
 25 gr zelfrijzend bakmeel
 1 tl garam masala kruiden
 1 tl tandoori masala kruiden
 1 tl chilipoeder
 1 el citroensap
 1 tl zout
 135 ml water
 150 gr glasnoedels
 Zonnebloemolie
 8 el chilisaus
 10 gr witte sesamzaadjes
Keukenbenodigdheden
 Zeef
 Kom
 IJsschep
 Pan
 Wokpan

Instructies

Bereidingswijze
1

Snipper de ui fijn en snijd de wortel, bosui, spinazie, komkommer, koriander en chilipeper klein. Indien je van een minder pittig gerecht houdt, verwijder je vooraf de zaadlijst van de peper. Bewaar de gesneden ingrediënten apart van elkaar.

2

Zeef het kikkererwtenmeel, zelfrijzend bakmeel, garam masala, tandoori masala kruiden en chilipoeder boven een kom. Voeg het citroensap, zout en water toe en meng tot een beslag. Voeg de fijngesneden wortel, ui, spinazie, 2/3 van de koriander en de helft van de bosui toe. Meng goed door en gebruik een kleine ijsschep om kleine balletjes te maken van het deeg.

3

Zet een pan met water op het vuur en kook de glasnoedels volgens de aanwijzingen op de verpakking. Spoel de noedels na het koken af met koud water en laat uitlekken.

4

Vul een wok met een royale hoeveelheid zonnebloemolie en laat goed heet worden. Schep de deegballetjes in de pan en laat rondom egaal goudbruin kleuren. Laat de pakora balletjes uitlekken op keukenpapier.

5

Meng de glasnoedels met de chilisaus, komkommer en de overgebleven koriander. Serveer de noedelsalade met de warme pakora balletjes en extra chilisaus. Garneer met de overgebleven bosui en sesamzaadjes.

Pakora balletjes met een frisse noedelsalade

Ben jij gek op noedels? Probeer dan zeker een keer onze Koreaanse noedels met biefstuk, bimi en sugar snaps!

Meld je aan en blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang evenementen, de nieuwste recepten, tips en het laatste nieuws in je mailbox.