Meld je aan voor onze nieuwsbrief! Ontvang wekelijks receptinspiratie in je mailbox.

Polentafriet met gegrilde groenten en guacamole

Polentafriet

Polenta vindt zijn oorsprong in Noord-Italië en wordt gemaakt van maïsgriesmeel. Heerlijk als alternatief voor aardappelpuree, maar je kunt er ook gewoon knapperige frietjes van maken. Door polenta te laten afkoelen, wordt deze namelijk stevig, ideaal voor frietjes!

NiveauGemiddeld

Voorziet in2 Porties
Voorbereiding25 minutenKooktijd20 minutenTotale Tijd45 minuten

Ingrediënten
 450 ml groentebouillon
 150 gr polenta
 2 el ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
 ½ tl gedroogde rozemarijn
 1 tl paprikapoeder
 ½ tl gedroogde oregano
 Peper en zout
 100 gr spruitjes
 100 gr sperziebonen
 ½ broccoli
 Olijfolie
 30 gr paneermeel
 ½ sjalot
 1 avocado
 1 teentje knoflook, uitgeperst
 2 takjes peterselie

Bereidingswijze
1

Verwarm de oven voor op 200°C. Breng de bouillon aan de kook. Voeg de polenta toe en kook volgens de aanwijzingen op de verpakking. Roer hierna de roomboter, rozemarijn, de helft van het paprikapoeder en oregano door de polenta. Voeg naar smaak zout en peper toe.

2

Verdeel de polenta op een met bakpapier beklede plaat en spreid uit tot een plak van ongeveer een ½ cm dikte. Laat afkoelen.

3

Maak de spruitjes schoon en halveer ze. Verwijder de uiteinden van de sperziebonen en snijd de broccoli in roosjes. Leg de groenten op een met bakpapier beklede bakplaat. Besprenkel met olijfolie, zout en peper. Bak in ongeveer 20 min. gaar in het midden van de oven.

4

Snijd de afgekoelde polenta in repen van ongeveer 1 cm breed en 8 à 10 cm lang. Meng het paneermeel met zout en peper. Besprenkel de polentafrieten met olijfolie en haal door het paneermeel.

5

Verwarm een flinke scheut olijfolie in een diepe koekenpan. Bak de polentafrietjes goudbruin en krokant. Laat uitlekken op keukenpapier.

6

Snipper de sjalot. Snijd de avocado in de lengte door en verwijder de pit. Schep het vruchtvlees uit de avocado en meng met de knoflook, sjalot, de andere helft van het paprikapoeder en peterselie tot een guacamole. Breng op smaak met zout en peper.

7

Serveer de polentafrieten en geroosterde groenten met de guacamole.

Ingrediënten

Ingrediënten
 450 ml groentebouillon
 150 gr polenta
 2 el ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
 ½ tl gedroogde rozemarijn
 1 tl paprikapoeder
 ½ tl gedroogde oregano
 Peper en zout
 100 gr spruitjes
 100 gr sperziebonen
 ½ broccoli
 Olijfolie
 30 gr paneermeel
 ½ sjalot
 1 avocado
 1 teentje knoflook, uitgeperst
 2 takjes peterselie

Instructies

Bereidingswijze
1

Verwarm de oven voor op 200°C. Breng de bouillon aan de kook. Voeg de polenta toe en kook volgens de aanwijzingen op de verpakking. Roer hierna de roomboter, rozemarijn, de helft van het paprikapoeder en oregano door de polenta. Voeg naar smaak zout en peper toe.

2

Verdeel de polenta op een met bakpapier beklede plaat en spreid uit tot een plak van ongeveer een ½ cm dikte. Laat afkoelen.

3

Maak de spruitjes schoon en halveer ze. Verwijder de uiteinden van de sperziebonen en snijd de broccoli in roosjes. Leg de groenten op een met bakpapier beklede bakplaat. Besprenkel met olijfolie, zout en peper. Bak in ongeveer 20 min. gaar in het midden van de oven.

4

Snijd de afgekoelde polenta in repen van ongeveer 1 cm breed en 8 à 10 cm lang. Meng het paneermeel met zout en peper. Besprenkel de polentafrieten met olijfolie en haal door het paneermeel.

5

Verwarm een flinke scheut olijfolie in een diepe koekenpan. Bak de polentafrietjes goudbruin en krokant. Laat uitlekken op keukenpapier.

6

Snipper de sjalot. Snijd de avocado in de lengte door en verwijder de pit. Schep het vruchtvlees uit de avocado en meng met de knoflook, sjalot, de andere helft van het paprikapoeder en peterselie tot een guacamole. Breng op smaak met zout en peper.

7

Serveer de polentafrieten en geroosterde groenten met de guacamole.

Polentafriet met gegrilde groenten en guacamole

Tip: Extra snel guacamole maken? Maal alle ingrediënten fijn in een keukenmachine.

Meld je aan en blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang evenementen, de nieuwste recepten, tips en het laatste nieuws in je mailbox.